FANDOM

Miesiączka (menstruacja, okres ) to kilkudniowe comiesięczne krwawienie z dróg rodnych spowodowane złuszczaniem się i wydalaniem przez pochwę fragmentów błony śluzowej jamy trzonu macicy, w której nie zagnieździło się zapłodnione jajo płodowe. Cykle miesiączkowe świadczą, że dziewczynka stała się kobietą i jest zdolna do wydania potomstwa. Cyklowi towarzyszą również zmiany w całym organizmie. Ustrój kobiety wytwarza bowiem specyficzne substancje chemiczne zwane hormonami, które wpływają nie tylko na płodność, ale na czynności i zdrowie wielu narządów kobiety oraz na jej samopoczucie.

FAQ pytań o okres: Edytuj

Czemu nie mam jeszcze okresu? -Dziewczyny dojrzewają różnie, okres może przychodzi najczęściej pomiędzy 13 a 15 rokiem życia. Oczywiście zdarzają się wyjątki. Kiedy po 16 roku życia nie dostaniesz okresu, wtedy dopiero możesz zacząć wszczynać alarm, najlepiej zgłosić się do lekarza.

Mam 12 lat i leci mi biało-przezroczysty śluz.Czy będę miała okres? -Śluz jest czymś normalnym i poprzedza okres. To jednak nie znaczy , ze stanie się to na dniach (oczywiście nie wykluczamy tej wersji), czasami zdarza się to nawet po roku od pojawienia się śluzu.

jak mam liczyć i co ile kiedy wypadnie mi okres? -Wystarczy założyć sobie kalendarzyk. Kiedy już masz uregulowany okres to powinien on się pojawiać co 24-28 dni na 4/6 dni.

Kiedy dostane okres? -Kiedy zaczniesz odpowiednio dojrzewać. Pamiętaj, że Twoje koleżanki a nawet mama nie są wyznacznikiem tego, kiedy powinno się dostawać okres. Każdy dojrzewa inaczej.

Czy powiedzieć mamie , ze mam okres? -Oczywiście, ze tak. Tu nie ma nic wstydliwego, bądź co bądź, mama w końcu i tak zauważy.Pamiętaj, że ona też to przeżywała i może Ci tylko pomóc, na pewno nie będzie się śmiać !

W ogóle nie boli mnie brzuch, dlaczego? -Nie zawsze boli brzuch. Przechodzenie okresu jest osobistą sprawą, każdy przezywa to inaczej

Mam okres już ponad tydzień a czasami nie mam go długo, czemu? -Od samego początku, jak dostaniesz okres, przychodzi pora na okres nieregularny. Tzn. że nie będzie się on pojawiał w równych odstępach czasu. Czasami może trwać parę dni i być bardzo obfity, czasami może jeden dzień i bardzo słaby. W różnych odstępach czasowych, może nawet się zatrzymać przez pół roku! Więc nie martw się, miesiączka reguluje się najczęściej po roku, czasami dłużej, czasami krócej. Każdy dojrzewa w innym tempie!

Mam okres, czy mogę iść na basen? -Tak możesz, jednak nie zapomnij tamponu!Jednak odradzam chodzenia na basen, kiedy masz obfitą miesiączką albo kiedy dopiero zaczęłaś miesiączkować, ciepła woda i chlor mogą źle wpłynąć na okres!

Czy mogę brać prysznic kiedy mam miesiączkę? -Wręcz musisz! Najlepiej podmywaj się dwa razy dziennie, używaj do tego płynów to higieny intymnej. Radzę także zażywać kąpieli w letniej wodzie, zbyt gorąca może zwiększyć krwawienie!

Jak długo trwa okres? -Uregulowany ok.5-6 dni w odstępach ok.miesiąca. Nieuregulowany: przeczytaj pytania wyżej ; )

Więcej z Fandomu

Losowa wiki